9 pułk rozpoznawczy


czcionka mniejsza czcionka normalna czcionka większa
Informacje podstawowe

Działalność patrolu ma charakter interwencyjny - patrol po otrzymaniu zgłoszenia ma na interwencję 72 godziny. Jednak gdy miejsce znaleziska jest szczególnie niebezpieczne, zagrażające ludzkiemu życiu lub zdrowiu wtedy ten czas skraca się do 24 godzin. To niewiele, bo saperzy nie mogą podejmować przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych  po zmroku. Często, aby zlikwidować niewybuchy czy niewypały, żołnierze muszą dojechać kilkadziesiąt kilometrów do miejsca ich znalezienia, podjąć je, sprawdzić, czy w pobliżu nie znajdują się inne niebezpieczne przedmioty, a następnie przejechać kolejnych kilkadziesiąt kilometrów do miejsca, w którym mogą je zniszczyć. Mimo tych trudności większość zgłoszeń realizowana jest w czasie jednej doby.

Rejon odpowiedzialności - to osiem powiatów województwa warmińsko-mazurskiego:
- olsztyński
- ostródzki
- iławski
- nowomiejski
- działdowski
- szczycieński
- lidzbarski
- nidzicki

Skład patrolu saperskiego
- dowódca patrolu – 1 podoficer
- zastępca dowódcy – 1 podoficer
- starszy magazynier-saper – 1 podoficer
- starszy kierowca-saper – 1 podoficer
- kierowca-ratownik – 2 szeregowych zaw.
- saper – 2 szeregowych zaw.

 WYPOSAŻENIE

TOPOLA-S – specjalistyczny pojazd saperski, zbudowany na podwoziu samochodu Iveco Daily przez firmę AMZ-Kutno. Pojazd wyposażony jest w specjalny pojemnik przystosowany do przewozu ładunków o równowartości siły wybuchu 3,5 kg trotylu. Pojazd może przewieźć sześcioosobowy zespół rozminowania. Oprócz zainstalowanego pojemnika przeciwodłamkowego, pojazd wyposażono w specjalistyczny sprzęt gwarantujący saperom bezpieczne wykonanie zadania.

TOPOLA-P – największe ładunki można przewozić w przyczepie z pojemnikiem przeciwodłamkowym. Dzięki temu można nim bezpiecznie przewozić ładunki o równowartości 10 kg trotylu.

JELCZ 442.32 – Samochód wyposażono w urządzenia i osprzęt do przewozu materiałów niebezpiecznych, przy spełnieniu wymogów ADR. Z tego właśnie względu prędkość maksymalna, którą osiąga pojazd (ponad 110 km/h) została ograniczona do wartości 85 km/h. Użyty przez Jelcza silnik Mercedesa MTU 6R106TD21 jest jednostką wysokoprężną, rzędową, 6-cylindrową z turbodoładowaniem o mocy 326 KM (240 kW) i wysokim momencie obrotowym, sięgającym 1300 Nm.

Kombinezon antywybuchowy EOD-9 to specjalistyczne ubranie produkcji kanadyjskiej, umożliwiające saperowi zachowanie stosunkowo doskonałej sprawności ruchowej, elastyczności oraz pola widzenia. W zależności od zastosowanych dodatkowych systemów wspomagających pracę sapera, kombinezon może ważyć od 34 do 54,5 kilogramów. Kombinezon posiada system chłodzenia ciała BCS – 4, czyli specjalistyczną bieliznę, która przy pomocy cieczy chłodzącej schładza cały organizm sapera.

KMMW – Kontenerowy Magazyn Materiałów Wybuchowych służy do przechowywania niewielkich niewybuchów lub niewypałów, podjętych przez patrol. Materiały te są tam przechowywane, w całkowicie bezpieczny dla otoczenia sposób, do momentu ich zniszczenia, w wyznaczonych do tego miejscach. Jest to możliwe dzięki zarówno specjalnej konstrukcji magazynu, jak i wyposażeniu go w systemy dozoru i alarmowania. Zastosowane przy jego konstrukcji rozwiązania techniczne, jak i materiał z którego został wykonany, minimalizują potencjalne zagrożenie, jakie wiąże się ze znaleziskami określanymi jako „zardzewiała śmierć”.

Patrol posiada jeszcze wiele innego specjalistycznego sprzętu, lecz zabrakło by miejsca na opisanie wszystkiego.

    
  • BIP
pdf

Kontakt

9 pułk rozpoznawczy
Ornecka 1
11-100 Lidzbark Warmiński
tel. 261317222
fax. 261317333
9pulkroz@ron.mil.pl

    
  • BIP
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Cookies.